BANIALUKA KOŃCZY 70 LAT

 

 

więcej


 

SPONSORZY

W SEZONIE JUBILEUSZOWYM

 

 

 

 

 

 

 

 


 


 

 

 

 

DO TEATRU

 

 

 

365 powodów, by wybrać się do teatru!

Pierwszy wspólny wirtualny afisz dla wydarzeń teatralnych w regionie.
Dla widzów stworzono portal www.doteatru.info


więcej


 

U W A G A - SPRZEDAŻ PRZYCZEPY

 

Teatr Lalek Banialuka ogłasza otwarcie pisemnej procedury przetargu publicznego 

na sprzedaż przyczepy WIOLA,

będącej własnością tearu

 

SZCZEGÓŁY

  


 

O WILKU MOWA...

O naszym spektaklu "Smacznego ,proszę wilka" pisze Janusz Legoń: "Bohaterowie sztuki Marty Guśniowskiej to albo stereotypowe postaci, występujące w niezliczonej liczbie baśni, powiastek filozoficznych czy przedstawień ikonograficznych, które autorka uwalnia od alegorycznych znaczeń (Zając jest tu odważny, Wilk nie jest groźny, a i chytrość Lisa stoi pod znakiem zapytania); albo postaci na ogół budzące wstręt, które w sztuce stają się już to sympatyczne i dobroduszne (jak Pajączka, którą polubić mogą nawet osoby cierpiące na arachnofobię), już to przynajmniej zabawne – jak duet Kleszczy. Scenka Kleszczy (świetni Władysław Aniszewski i Tomasz Sylwestrzak), jedno z kilku w tym spektaklu komediowychintermediów, bawi nie tylko tekstem, ale również dowcipną realizacją sceniczną, w którejjednym ze źródeł komizmu jest gra skalą postaci: od półmetrowej lalki do... świetlnej kropki na ścianie. Zabawy paradoksalnymi odwróceniami jest tu dużo więcej. Kury gotujące się w garnkach na piecu Lisa brawurowo wykonują chórki w jego piosence,utrzymanej w zaskakującej tu konwencji musicalu, Zięba z radością przyjmuje kukułczego podrzutka, itp.
Jeszcze bardziej wykracza poza stereotyp relacja między głównymi postaciami. Wilk na polecenie swojej partnerki Pajączki opiekuje się, dość nieporadnie, Zajączkiem sierotą, którego ojca dzień wcześniej... zjadł. Ten dzieciak (grany z wdziękiem przez Radosława Sadowskiego) jest jak Wolterowski Prostaczek. Wszystkiego ciekawy, ufny, sprytny i odważny – śmiałością zrodzoną z nieświadomości. Nie wie nawet tego, że powinien śmiertelnie obawiać się Wilka. W drodze do babci, dokąd prowadzi go nieoczekiwany opiekun, zawiązuje się między nimi szczególna, wzajemnie wzbogacająca więź: drapieżnik zastępuje ojca potencjalnej ofierze (...)
Pełny tekst recenzji pt. Wilk odchodzi" można znaleźć w najnowszym (1/131/2018) numerze pisma "Teatr Lalek", a spektakl do zobaczenia 18, 19 i 20 kwietnia.

 

fot. D. Dudziak

 


 

DZIEŃ TEATRU

Tegoroczne obchody Dnia Teatru odbywały się na scenie Teatru Banialuka. Ludzi teatru nagradzali prezydent miasta oraz ZASP. 
Z przyjemnością dzielimy się informacją, że Nagroda Prezydenta Miasta Bielska-Białej w dziedzinie kultury i sztuki trafiła do Władysława Aniszewskiego – Aktora Teatru Lalek Banialuka  oraz do  Marka Ziarko – Kierownika Technicznego.

 ZASP w Bielsku-Białej swoją nagrodę - „Laur Dembowskiego” przyznał  Zespołowi twórców i wykonawców spektaklu Oresteja?.

 


 

foto. P. Sowa


 ZŁOTE MASKI DLA BANIALUKI!

"Król Maciuś Pierwszy" jako przedstawienie  dla młodych widzów oraz Mateusz Barta - wykonawca roli tytułowej w tym spektaklu oraz w spektaklu "Buratino" to dwie Złote Maski dla naszego teatru za ubiegły rok, wręczone 26 marca na uroczystej gali w Operze Śląskiej. 

 

"Do niedawna przedstawienia dla młodego widza (od lat kilku do kilkunastu) trafiały głównie na afisz scen, wyspecjalizowanych w takim repertuarze. Dziś wszystkie teatry o tego widza walczą; dzieci to przecież ich potencjalna, dorosła publiczność! Kandydatów było zatem wielu, z wyborem laureata jurorzy kłopotu jednak nie mieli. Bezapelacyjnie zwyciężył „Król Maciuś Pierwszy”, poetycki spektakl na motywach powieści Janusza Korczaka, w reżyserii Konrada Dworakowskiego, z Teatru Lalek Banialuka w Bielsku-Białej. To przedstawienie niezwykłe; zdążyło już zresztą zdobyć sławę poza regionem. Trudno je opisać, najsilniej działa tylko w kontakcie z odbiorcą i jego wyobraźnią. Wiek widza nie ma znaczenia; urokowi i mądrościspektaklu poddają się i dzieci, i rodzice. Można powiedzieć - magia teatru. I tak jest, ale finezja widowiska to również konsekwentna myśl reżyserska i ogromny wysiłek całego zespołu. Aktorskiego i technicznego, klimat całości buduje bowiem precyzyjna gra świateł, operowanie bryłami gigantycznych klocków, animacja i muzyka. A Mateusz Barta za rolę w „Królu Maciusiu” oraz za rolę w spektaklu „Buratino” (oczywiście w „Banialuce”) otrzymał Złotą Maskę dla najlepszego aktora-lalkarza.". 
                                                                                                                                    Henryka Wach-Malicka, Dziennik Zachodni

fot. A.Morcinek

 


 

Gala wręczenia Złotych Masek, Opera Śląska, 26 marca 

 

 

 


21 MARCA.ŚWIATOWY DZIEŃ LALKARSTWA

"Teatr powstał z życia, i życie wypełnia teatr. Teatr lalki istnieje od zawsze, bowiem u jego początku znajduje się przedmiot, rzecz, narzędzie - lalka - (...)"- czytamy w orędziu Polunimy na Światowy Dzień Lalkarstwa,autorstwa Wiesława Hejno.
Pełny tekst orędzia znajduje się na stronie portalu e-teatr (http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/256602.html). Polecamy też lekturę niezwykłego przesłania Unima 2018 (tekst dostępny na naszym profilu facebook.)

 

(...)Życie które wiedzie, jak wszystkie inne byty

Życie złączone ze swoim animatorem, swoim Twórcą:

Dialektyczne życie, czasem przejmujące,

Częściej komiczne i fantastyczne…

Nie możemy rozmyślać o lalkach

Bez rozmyślania o tworzeniu w ogóle(...)

(fragment przesłania)
 
Król Maciuś Pierwszy
fot. A. Morcinek

 

NOMINACJE DO ZŁOTYCH MASEK - CZTERY DLA TEATRU BANIALUKA!

Nominowani do Nagród Teatralnych Złote Maski w województwie śląskim za rok 2017:
w kategoriach:
- SPEKTAKL DLA MŁODYCH WIDZÓW oraz PRZEDSTAWIENIE ROKU:
Król Maciuś Pierwszy" w reżyserii Konrada Dworakowskiego
 - ROLA W TEATRACH LALKOWYCH:

Mateusz Barta za rolę w spektaklu „Król Maciuś Pierwszy” w reżyserii Konrada Dworakowskiego oraz za rolę w spektaklu „Buratino” w reżyserii Mariana Pecko;

Włodzimierz Pohl za rolę w spektaklu „Smacznego, proszę Wilka!” autorstwa i w reżyserii Marty Guśniowskiej.
Nazwiska laureatów poznamy już 26 marca na uroczystej gali w Operze Śląskiej. 

 

 


 

 

 ORESTEJA? 

Inscenizacja  jednego z najstarszych tekstów teatralnych – Orestei Ajschylosa.
Spektakl zrealizowany we

współpracy z Clastic Théâtre (Francja)

reżyseria: François Lazaro
scenografia:Sevil Gregory
muzyka: Krzysztof Maciejowski
aktorzy: Małgorzata Bulska, Magdalena Obidowska, Lucyna Sypniewska, Dagmara Włoszek, Ziemowit Ptaszkowski, Tomasz Sylwestrzak, Ryszard Sypniewski, Piotr Tomaszewski

Spektakl dla młodzieży i dorosłych
 

 

 

fot.Agnieszka Morcinek


 

 


Najbliższe przedstawienia:


22-04-2018
godz.: 11:00
Duża Scena
JAŚ I MAŁGOSIA
23-04-2018
godz.: 09:00
Duża Scena
JAŚ I MAŁGOSIA
23-04-2018
godz.: 11:00
Duża Scena
JAŚ I MAŁGOSIA
24-04-2018
godz.: 09:00
Duża Scena
JAŚ I MAŁGOSIA
powrót »

Teatr Lalek Banialuka im. Jerzego Zitzmana

SAMORZĄDOWA INSTYTUCJA KULTURY

 

 

 

  

  Wirtualne panoramy

 


Informujemy, że Teatr Lalek Banialuka został przyłączony do sieci szerokopasmowej w ramach projektu pn.: „Budowa sieci szerokopasmowej dla miasta Bielska-Białej”

"Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego – realna odpowiedź na realne potrzeby"                                                                                                                                        więcej


 

Zapisz się do naszej listy mailingowej i bądź informowany o nowościach.