ZIELONA GĘŚ

 

  

Konstanty Ildefons Gałczyński, obdarzony niezwykłym talentem językowym „łotr i łobuz”, pierwsze teksty wchodzące w skład cyklu Teatrzyk „Zielona Gęś” opublikował na łamach „Przekroju” w 1946 roku. Było to ówcześnie najpopularniejsze pismo w Polsce. „Najmniejszy teatrzyk świata” na bieżąco komentował, wyśmiewał i drwił z aktualnych wydarzeń politycznych i społecznych. Nic więc dziwnego, że kolejne odcinki cyklu publikowane były w atmosferze sensacji i skandalu. Pod przykrywką absurdalnego humoru i nonsensownych sytuacji autor żartował niemal ze wszystkiego i z wszystkich. Dziś, pozornie odległe, teksty te zaskakują aktualnością i uniwersalnością, a ich echa obecne są w wielu późniejszych utworach literackich, a także w mowie potocznej.

Na scenie Banialuki „Zielona Gęś” przybrała formę kabaretowo-lalkową. Obok aktorów w żywym planie, zobaczyć można groteskowe, wykonane z niezwykła dbałością o szczegóły lalki przedstawiające: Hermenegildę Kociubińską, Psa Fafika, Osiołka Porfiriona, Piekielnego Piotrusia, Alojzego Gżegżółkę i Profesora Bączyńskiego. Reżyser i autor scenariusza Paweł Aigner (spośród dziesiątków utworów Gałczyńskiego) dokonał niełatwego wyboru tekstów i wraz ze scenografem Pavelem Hubičką, kompozytorem Piotrem Klimkiem oraz zespołem Banialuki stworzyli przedstawienie, które przenosi widzów w surrealistyczną przestrzeń kabaretu. W tym nieco zdezelowanym, kawiarniano-artystycznym świecie atmosfera powojennej Polski miesza się z duchem współczesności.



Inscenizacja Banialuki łączy w sobie rozmaite formy teatralne, co koresponduje z charakterem pierwowzoru, który był inspirowany teatrami i teatrzykami różnych stylów i epok. Nie zabraknie więc żywiołowego konferansjera (Ziemowit Ptaszkowski), dowcipnych, rzewnych i poruszających piosenek, monologów i wszelkich popisów estradowych. Aktorzy będą dwoić się i troić (co dzięki lalkom przychodzi im z łatwością), aby „Zielona Gęś” po raz kolejny wywołała salwy śmiechu. A jeśli inteligencja i błyskotliwość współczesnych widzów w niczym nie ustępuje bystrości czytelników „Przekroju” spektakl z pewnością skłoni ich też do refleksji, a może nawet nieco melancholijnej zadumy.
 

Konstanty Ildefons Gałczyński

Zielona Gęś

scenariusz i reżyseria Paweł Aigner

scenografia Pavel Hubička

muzyka Piotr Klimek

ruch sceniczny Karolina Garbacik

aktorzy: Maria Byrska, Magdalena Obidowska, Dagmara Włoszek, Władysław Aniszewski, Konrad Ignatowski, Eugeniusz Jachym, Włodzimierz Pohl, Ziemowit Ptaszkowski, Radosław Sadowski

 

 

Premiera 16 września 2016

 

Przedstawienie dla młodzieży i dorosłych.

 

 


Ceny biletów
- bilet indywidualny - młodzież - 26 zł
- bilet indywidualny - dorośli - 30 zł
- bilet grupowy - 20 zł


 

 

 

Spektakl bierze udział w II edycji Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej "Klasyka Żywa".

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

autorka zdjęć Agnieszka Morcinek


powrót »

Teatr Lalek Banialuka im. Jerzego Zitzmana

 

 

 

  

  Wirtualne panoramy

TEATR FINANSOWANY Z BUDŻETU

MIASTA BIELSKA-BIAŁEJ

 


Informujemy, że Teatr Lalek Banialuka został przyłączony do sieci szerokopasmowej w ramach projektu pn.: „Budowa sieci szerokopasmowej dla miasta Bielska-Białej”

"Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego – realna odpowiedź na realne potrzeby"                                                                                                                                        więcej


 

Zapisz się do naszej listy mailingowej i bądź informowany o nowościach.